הביוגרפיה של אברהם אל כביר - מגדולי הכלכלנים בעיראק (בגדאד 1885 – לונדון 1973)


כתבה: ספי גבאי - מורה להיסטוריה לשעבר ומדריכה מתנדבת במוזאון יהדות בבל


עידן הקורונה אילץ אותי לחפש אלטרנטיבה לכך שנבצר ממני, למשך תקופה זו, להדריך קהל. לכן צללתי לנבכי הספרייה העשירה של המוזיאון, הצצתי ונכוויתי. כמובן בעזרתו האדיבה של הידען והספרן הראשי יעקב זמיר.

בחיפושיי בספרייה הגעתי לביוגרפיה של אברהם אל כביר, אשר מחברה קבע לה את השם: "My SPIRITUAL LIFE OR THE STORY OF A PEPLEXED MIND" (חיי הרוחניים או הסיפור של אדם נבוך ואובד עצות). כתב יד מרשים כתוב בשפה האנגלית במכונת כתיבה ובו כ-400 עמודים בעלי תוכן עשיר במיוחד שנוגע בכל תחום בחיי הקהילה היהודית בעיראק, בחייו האישיים ובפוליטיקה העיראקית ובגלובלית. לא התמקדתי בתיאורה של החברה היהודית מנקודת מבטו ,אלא יותר בדמותו של האיש ובהישגיו האישיים. כתב היד הוא מסמך נדיר, עשיר במידע ובתובנות לגבי מרבית האירועים הדתיים, החברתיים והפוליטיים שהתרחשו בעיראק מאז עצמאותה.

הביוגרפיה נמסרה ע"י אברהם אל כביר בשנות ה-70 של המאה ה-20 לידי מר מרדכי בן פורת למשמרת במוזיאון מורשת יהדות בבל.

הביוגרפיה כתובה בצורה מסודרת מאד, כל נושא מפורט על כל היבטיו ובראש כל נושא ראשי פרקים ועימוד של הנושאים. בכל הקלסר עב הכרס, אין כמעט תיקונים. הביוגרפיה הודפסה במכונת כתיבה בשפה האנגלית, למעט מילות הפיוטים הדתיים שאותם רשם בכתב ידו בעברית בכתב חצי-קולמוס, וכן מונחים ומושגים עיראקיים שהזכיר בתעתיק אנגלי, ואותם הוא הוסיף בתעתיק בכתב יד בערבית.

עפ"י התאריכים המצוינים בכל נושא, הביוגרפיה לא נכתבה באופן רצוף. התאריך המוקדם ביותר של הכתיבה היא משנת 1961, כנראה מיד לאחר שעזב את עיראק והשתקע באנגליה. והמאוחר ביותר הוא ב-1970 כשהיה כבר בן 85. התאריכים האחרים שמצוינים : ב-1961 כתב על האירועים הפוליטיים בעיראק, ב-1963 סיכם את השקפתו על החיים הדתיים, ב-1964 - על חייו המקצועיים וב-1967 על סופה של הקהילה היהודית בעיראק. בזכרונותיו כתב את דעותיו על החברה המודרנית, על מוסר, על פוליטיקה בינלאומית ועוד, אך העיד על עצמו שעם הזמן השקפת עולמו השתנתה ולכן גם עשה שינויים והגהה בפרקים הספציפים הללו.

בפרק הסיום הוא סיפר על כך שבמשך כל חייו הבוגרים הוא אסף מאות מסמכים, תעודות, פרסומים אבל לצערו, בנובמבר 1958 כמה חודשים אחרי ההפיכה של עבד אל-כרים קאסם ובעקבות האירועים שהתרחשו ביולי אותה שנה, (אינו מפרט מה היו האירועים שכל כך השפיעו עליו לרעה) ובפרץ של ייאוש ותסכול ,השחית את כל החומר הדוקומנטרי שאסף. אבל זמן קצר אחרי כן הבין את חומרת המעשה וישב

לשחזר את כל המסמכים והאירועים שהתרחשו. לכן נראה ,שהכתיבה המסודרת אמנם החלה אחרי 1961 כשהיה באנגליה, אבל היא התבססה על הנקודות ששחזר לא