top of page

הייתה זו שעתם היפה ביותר // התערוכה ננעלה


חולצה צבאית גברית בצבע חאקי, עם חצי שרוול, בחזיתה שני כיסים. על הכיס השמאלי תלויות ארבע מדליות, מעליהן מוצמדים ארבע אותות מלחמה ומעליהן מוצמדות שלוש סיכות. המדליות ניתנו כהוקרה על השתתפות בקרבות מלחמת העולם השנייה. המפה היא מפת בריטניה על רקע בד צהוב ובשוליו סרט המעוטר בגדילים.
חולצה צבאית עם מדליות, ומפה תלויה. החולצה יוצרה בישראל על ידי חברת להב, בהשאלת גילה בן ציון; המפה היא מפת בריטניה, סוף שנות ה-40 של המאה העשרים, עשויה משי, כותנה, חוטי משי והדפסה. בהשאלת משה סופר לזכר אביו עובדיה סופר.

אוצרת: גינת סלמן

מלחמת העולם השנייה, שפרצה ב- 1.9.1939, שינתה את פני העולם. דוד בן גוריון, יו"ר הסוכנות היהודית, תמך במדיניות של שיתוף פעולה עם הבריטים, שעודדה רבים מבני היישוב העברי בארץ ישראל להתנדב לצבא בריטניה כדי להשתתף במערכה הגדולה נגד גרמניה הנאצית. ליחידות אלו, הצטרפו באופן מפתיע, יהודים צעירים מעיראק שעלו לארץ-ישראל בעלייה בלתי לגאלית מטעמי ציוניות.


במהלך השנים, נוספו לאוסף מוזאון יהדות בבל חפצים, תמונות ומסמכים, שפתחו צוהר לסיפוריהם האישיים וההרואיים של חיילים אלו; סיפורים שלא היו ידועים עד כה לציבור הרחב.


תערוכה זו, ששמה לקוח מתוך נאום שנשא ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, ב- 18.6.1940, מציגה פריטים ייחודיים השופכים אור חלקי על סיפורם של החיילים היהודים, יוצאי עיראק, שלחמו בגזרות השונות במסגרת צבאות הברית והבריגדה היהודית.


bottom of page