top of page

פרויקט אמנותי מיוחד לציון 70 שנה לעליה ההמונית מעיראק

אורלי בחר לוי, אוצרת המוזאון (בלוג מס' 1)

.אמן עומד ומצייר ציור קיר, על הרצפה מפוזרות קופסאות צבע

ב- 9 במרץ 1950, פורסם בעיתון הרשמי של ממשלת עיראק "אַל-וקַַאִיע אַל-עִיראקִיהָ" חוק הויתור על הנתינות (תַסְקִיט), במסגרתו התאפשר ליהודי עיראק, לצאת את ארצם באופן חוקי ולעלות לישראל, זאת בתנאי שיוותרו על כל רכושם ואזרחותם העיראקית. וכך יהודי עיראק נאלצו לעזוב את ארץ הולדתם, כפליטים, עם תעודת מעבר בכיוון אחד ומזוודה במשקל 30 ק"ג לנפש.

אני שמחה לבשר לכם שבדיוק 70 שנה אחרי, ביום שני, 9 במרץ 2020, הפרויקט האמנותי המיוחד, עליו שקדנו בחודשים האחרונים יצא לדרך.... האמן רובי בקל, צבר, בן דור ההמשך, הגיע בשעות הבוקר למוזאון, פרס את כלי העבודה וצנצנות הצבע שלו ברחבת הגלריה לתערוכות מתחלפות על שם ג'נט ויהודה אסיא והחל לצייר לעיניהם המשתאות והמתרגשות של צוות העובדים והמבקרים.

רובי בקל, שנולד למשפחה שמוצאה מבגדאד, יצור עבור המוזאון אינטרפטציה אישית לחויית העליה והקליטה בארץ ממבט רטרוספקטיבי. במהלך השבועות הקרובים אנו נראה אט אט כיצד יצירת האמנות המונומנטלית והיחודית הזו תקרום עור וגידים על קירות הגלריה. אני חייבת לציין ששנינו, האמן והאוצרת, מאוד מתרגשים מהתנסות מיוחדת זו. במסגרת תהליך העבודה רובי הציג בפני את הקונספט הכללי ליצירתו והראה לי רישומי הכנה, אך שנינו יודעים כי יצירה זו תפשוט צורה ותלבש צורה, כאן במוזאון, ברחבת הגלריה; ולראשונה יחשף בפנינו תהליך עבודה וחשיבה של אמן.

אין ספק בליבי שהיצירה הסופית, כמו גם ההתבוננות בתהליך העבודה, יעוררו בצופים מחשבות על תהליך קליטתם של ההורים, הסבים וסבתות; הרי החברה הישראלית מורכבת מפסיפס של מהגרים ובני מהגרים. עתה כל שנותר לנו זה להמשיך לעקוב בהתרגשות. אני מבטיחה להמשיך לעדכן ולשתף אתכם ברשמי.

תודה מקרב לב לקרן לקידום החינוך בישראל על השתתפותה בהפקת פרויקט יחודי זה.


bottom of page